×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Slavesylinder/mastersylinder/Luftmengdemåler

  • Marcus
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
12 år 4 måneder dager siden #5811 av Marcus
Bilen er en bmw 316 E36 1995. KM: 290 000.(clutch byttet for 2 år siden ca 20-30 tusen km.)

1) Har fått et lite problem med clutchen på min bmw E36 316 1995 modell. Clutchen var ny for ca 2 år siden og ca 20 000 kilometer. Det som har skjedd nå er at clutchen har begynt å ta veldig langt ut og slurrer av og til når jeg kjører. Kan dette være slitasje eller kan det være en slavesylinder/mastersylinder som er gåen? Har dere noen formening om hva dette kan være?

2) Har også i tillegg problemer av og til med at motor går opp og ned på turtall hvis jeg har kjørt i en dumt eller i et "Hull" i veien. At motoren holder på og kveles og at man må holde inne gassen. Det hjelper på slå på luftmengdemålerboksen og da blir problemet borte, Har sjekket det meste av ledninger og slanger. TYder dette på at luftmengdemåleren er gåen eller at det kan være lambandsånden?

3)Og så har jeg også et problem med nedbremsning i større hastighet. Bremseskivene foran var også nye på bilen når jeg kjøpte den, men hele forstilling og ratt vibrer når jeg har nedbremsning fra ca 70 km/t og oppover. Kan dette tyde på at bremseskivene har blitt skeve?
Mer
12 år 4 måneder dager siden - 12 år 4 måneder dager siden #5812 av Raptor
1. /// Vedr. clutchen din må du se etter lekkasjer osv. Dette er normalt en selvjusterende clutch. At den tar "langt der ute" er ikke årsak i at den nå er slitt etter så kort tid. Du kan også kjøre til en plass der det er flatt. Sett gear i 3-4 og ta løs. Da skal motoren kveles ved normalt start. Greier du å starte fra denne posisjonen ved normalt clutchbruk er noe galt. Noen biler finns en liten inspeksjonsluke. Se etter denne som ligger i form av en løs gummubelg. På noen biler kan en se der clutch-arm går inn i clutchhuset. Normalt er sylinderen montert på clutchhuset. Det er noe diffust når og hvor clutch skal ta, men den bør på din bil være innkoplet en plass mellom halve pedalvandringen og 60% helt ute. Selv om du har selvjusterende clutch så er det grunn-justeringsmuligheter på den også. Inspiser sylinder som er siste ledd før armen går inn i clutchhus.

2. /// Lambdasonen har ikke noe med dette. Se heller hovedbelgen (gummi) ca. 4-5 tommer tykk. Under denne kan det være hull. Dette er belgen som går fra bensinmengdemateren og til manifold etc. Noe som skjer fra tid til annen på BMW.

3. /// Dette kan relateres at skivene er skjeve. De har sannsynligvis hatt en eller flere harde oppbremsinger. Dette sees/oppleves ofte på uorginale skiver. Eks. Romnes, Schmiedmann, GS, osv. Er dette skiftet på BMW orginale merkeverksted er nok det brukt orginale skiver selv om BMW bruker underleverandører men som er ISO sertifisert mm. NB: Nye skiver skal innkjøres. Tilslutt ville jeg også sjekket ballanseringen på hjulene foran. Et vektlodd kan være borte men da skal det være uballanse når en kjører på visse hastigheter.

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Moderator: Raptor
Tid til å lage siden: 0.107 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.