×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Motorolje til 86mod Ford Granada

Mer
17 år 11 måneder dager siden #405 av Bilmannen
Heisann!

Vil bare høre hva dere anbefaler for motorolje til min nyinnkjøpte 1986 2.0 Ford Granada. Ifjor ble det innsatt helt ny motor btw..

Jeg har sansen for felleskjøpet sin mineral motorolje 10w-40. Men jeg var innom biltema og fikk se helsyntetisk motorolje 5w-50 til en billig penge. Denne går jo på hele spekteret, men vet ikke om jeg bør bruke helsyntetisk på en ikke-moderne-motor. Syntetisk er jo beregnet for nyere biler da denne olje har andre rensestoffer enn mineralsk, noe som kan føre til oljesvetting og lekasje i verstefall..

Bak på biltema sin 5w-50 står det jo at denne egner seg godt til gamle motorer. -derfor ble jeg usikker..

Jeg har det som en tommelfinger-regel: gammel bil/motor = tykk mineral-olje.

Noen som vil anbefale meg annen motorolje for min Granada? -Denne skal brukes hver dag året rundt..

Håper på et enkelt svar

MVH
Mer
17 år 10 måneder dager siden #409 av Bilmekanikeren
Besvart av Bilmekanikeren i emne oljetype
:D Jeg er enig i at man bør bruke en tykkere olje på en gammel motor som sikkert bruker litt olje. I mange tilfeller så vil motoren lekke og bruke olje når man bruker for eksempel 5W-40 syntetisk olje. Men det er ikke sikkert, så om du tester ut denne oljen så skader ikke det motoren iallefall! Jeg ville nok brukt en vanlig mineralsk 10W-40 olje som skulle dekke ditt behov i massevis. :P
Moderator: Raptor
Tid til å lage siden: 0.319 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.