×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Automat

  • Tarunta
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
11 år 2 måneder dager siden - 11 år 2 måneder dager siden #7652 av Tarunta
Automat opprettet av Tarunta
Har hørt om problem med automaten på en 2006 118da (måtte skiftes). Har nettopp kjøpt med en 2011 118da og lurer på om dette er ett kjent problem?
Mer
10 år 9 måneder dager siden #9752 av matslukas
Besvart av matslukas i emne Sv: Automat
Stort sett er alle automatkasser laget for å leve hele bilens tiltenkte tid ,men pga manglende opplysning, samt kunnskap rundt hvordan en automatgirkasse skal og må behandles for å vare slik den er bygget for. Første feil som gjøres og som det er blitt en slags sannhet rundt og dreier seg om skifte av olje på automatkassa. Denne blir av altfor mange påstått og være evig varende, men det er som å tro på julenissen. Olja må byttes og gjerne hver 50-70.000 km avhengig av kjøremønster og type. Dette skal da ikke gjøre slik mange gjør selv om de med viten vet at dette er feil og kun en utsettelse av et kommende havari. Avtapping via oljepluggen i bunn av automatkassa vil i beste fall kvitte seg med ca. halvparten av den oljemengden som den skal ha,så da skal det ikke fylles på like mye som det rant ut ved egen hjelp. Her må det trykk til og får sirkulert ut all gammel olje med ny til det kun er ny olje igjen på kassa ,dette koster noen tusen kr ,men et havari koster fort 100.000 kr.Så uansett hva dere har hørt og av hvem så ikke gå den felle og ikke sørge for at automatolja blir byttet som du ville tenkt rimelig fort om vi snakket om motorolje her. Ikke så ofte skift ,men hyppige skifter med flush av kassa gir levetid som i mitt eksempel er en Volvo V70 2,3 T5R ca. 280 Hk og automatkasse har nå rundet 470.000 km uten noen gang å ha klaget på noe som helst. Jeg bytter hver 40.000 km uansett og der ligger min garanti det er jeg 100% sikker på .
Moderator: Bilmekanikeren
Tid til å lage siden: 0.113 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.