×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Toyota Camry -94 2,2

Mer
15 år 7 måneder dager siden #1923 av Muffin
Hei folkens.
Ser at det er mange kyndige folk her, så jeg våger meg til å stille spørsmål her.
Jeg har ovenstående bil med automatikk. På vei opp til Vikafjellet i en slak oppoverbakke, satte jeg bilen i trinn 3 (D norma.) og og ga gass oppover. Ideet jeg gasser, hørte jeg en forj....g klapring fremme i motoren og røyken stod ut bak. Bilene bak meg ble livredde og holdt god avstand :laugh:. Bilen mistet ikke dra-kraften (tror jeg da) og røyken var mer hvit enn svart, men det var mye av den. Men det luktet jo litt da. Av varm plast/gummi, på en måte. Nødlys på og bilen ble kjørt inn til siden og jeg lot den stå på tomgang en stund. Satte den så i D og kjørte veeeeldig forsiktig videre, og det gikk bra helt til Bergen. Noen som vet hva som skjedde her? Jeg har merket meg at bilen ikke drar så godt oppover bakker og den mister farten veldig fort. For meg hørtes det ut som ventilklapring, men noen sier også det kan være register-reimen som er dårlig. Hva er mest sannsynlig, og hva kan gjøres? Jeg bruker bilen daglig og vil helst fortsette med det. Ellers er bilen knakande god!
Mer
15 år 6 måneder dager siden #2009 av ZukiJack
Besvart av ZukiJack i emne Sv:Toyota Camry -94 2,2
Hvit røyk...Hmmm... Kan toppakningen din har røket, eller sprekk i toppen slik at du får kjølevann inn i en sylinder.

Har du sjekket om du har væsketap på kjølevannet?<br><br>Endret av ZukiJack, den 27/09/2008 18:09
Mer
15 år 6 måneder dager siden #2022 av Muffin
Besvart av Muffin i emne Sv:Toyota Camry -94 2,2
Hei. Nei, ingen rask reduksjon i kjølevæsken. Jeg kan ikke se noen sprekker heller, men nå er ikke jeg bilkyndig. Vet ikke om det har noe å si, men om morgenen når jeg skal på jobb og bilen har stått parkert over natten, så er det mye røykutvikling de første km. Men så dabber det av og blir vanlig. Jeg skal ha den inn på eu-kontroll i oktober og vil da be verkstedet finne ut av det. Men kunne vært greit å vite hva som kanskje kan være galt.
Mer
15 år 6 måneder dager siden #2024 av ZukiJack
Besvart av ZukiJack i emne Sv:Toyota Camry -94 2,2
En måte å sjekke det på er å måle om det er CO i kjølevannet.
På verkstedene har de et apparat for slikt.
Du kan jo nevne det for de om de ikke selv tar det opp.
Mer
15 år 6 måneder dager siden #2025 av Muffin
Besvart av Muffin i emne Sv:Toyota Camry -94 2,2
Det skal jeg gjøre, takk skal du ha. Men hva er CO? Synes kjølevæsken alltid ser så skittent ut, jeg. Men jeg skal nevne det for de. Takk skal du ha :)
Mer
15 år 6 måneder dager siden #2027 av ZukiJack
Besvart av ZukiJack i emne Sv:Toyota Camry -94 2,2
CO... Kullosen fra eksosen som presses over i kjølesystemet av kompresjonen i motoren.

Om topppakningen har gått eller toppen på motoren har sprekt, kan dette medføre at eksos presses over i kjølevannet når motoren går.

Når motoren står stille kan der i mot kjølevannet sive over i en eller flere sylindre...som da medfører veldig grå eksos i det du starter opp...fordi eksosen da inneholder mye vanndamp.
DETTE kan da være grunnen til at det ryker værre da motoren er nystartet og kald.
Det skal ikke store væsketapen i kjølevannet til for at det skal bli mye damp i eksosen.


Kjølevannet kan også fortsette å sive inn i sylindrene under kjøring da det kan suges inn av vakumet i sylindrene i det stempelet suger inn luft/bensin-blandingen for neste kompresjon.

At den hvite eksosen avtar når motoren blir varm kan også komme av at metallet i motoren utvider seg av varmen som da medfører at åpningen for kjølevannet i sprekken i toppen/toppakningen blir mindre...og lekasjen blir mindre.

Endret av ZukiJack, den 30/09/2008 19:06

Endret av ZukiJack, den 30/09/2008 19:08<br><br>Endret av ZukiJack, den 30/09/2008 19:16
Moderator: Bilmekanikeren
Tid til å lage siden: 0.503 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.