- Innlegg: 5
- Mottatte takk 0
Kople lys på suzuki Samurai
- 88lollipop
- Emneforfatter
- Avlogget
- New Member
Mindre
Mer
17 år 5 måneder dager siden #535
av 88lollipop
Kople lys på suzuki Samurai opprettet av 88lollipop
Jeg skal kople nytt nærlys, fjærnlys og hjelpefjernlys på en Suzuki samurai.
Hvordan blir det elektriske når pærene er koplet på jord, og vi da har to jord og en pluss inn på pæra i hovedlyskasteren?
Jeg har forstått såpass at det står strøm til pæra hele tiden, så regulerer man hvordan lys man skal ha, med bryter på jordsiden.
Hvordan kan jeg måle meg til hva som er nærlys og hva som er fjernlys?
Hvordan fungerer det når man har to jord og en pluss på lys?
Jeg skal kople lysene over relé, har du forslag til koplingsskjema?
:?:
Hvordan blir det elektriske når pærene er koplet på jord, og vi da har to jord og en pluss inn på pæra i hovedlyskasteren?
Jeg har forstått såpass at det står strøm til pæra hele tiden, så regulerer man hvordan lys man skal ha, med bryter på jordsiden.
Hvordan kan jeg måle meg til hva som er nærlys og hva som er fjernlys?
Hvordan fungerer det når man har to jord og en pluss på lys?
Jeg skal kople lysene over relé, har du forslag til koplingsskjema?
:?:
17 år 4 måneder dager siden #544
av ivar
releene kobler du som vanlig ;30 =batt ,87= ut til lykter ,MEN 85=pluss fra pære og 86= kobles til nær og fjern på h4 kontakten(jord).du må ha 2 stk rele.1 på nær og 1 på fjern.du bruker altså alle orgledninger som styrestrømsledere.jeg kunne tegnet et skjema for deg ,men er ikke så genial på data
- 88lollipop
- Emneforfatter
- Avlogget
- New Member
Mindre
Mer
- Innlegg: 5
- Mottatte takk 0
17 år 4 måneder dager siden #546
av 88lollipop
Besvart av 88lollipop i emne Re: Kople lys på suzuki Samurai
Nær/fjernlysene fungerer, så skulle jeg kople hjelpefjernlys.
Jeg hørte med flere personer som skal kunne litt elektro.
Da kom jeg fram til at relekoplingen ble slik:
30 Direktestrøm med sikring.
87 ut til hjelpefjernlysene.
85 styrestrøm fra minussiden til fjernlysene, altså jorde relèet via de orginale fjernlysene.
86 måtte jo da være pluss, så jeg fikk beskjed om å kople disse på tenningsbryteren/tenningslåsen.
Måtte også kople inn dioder da bilen veksler på om det skal gå pluss eller om den skal jorde ledningen i tenningslåsen.
Jeg fikk beskjed om å ha en bryter med lys inni bilen, jeg koplet slik at alt fungerte, men så kom en annen kar og byttet om på to av ledningen i bryteren.
Da tok det fyr i ledningsnettet.
Nå har jeg da skiftet ut ledningene, og fått lysene til å fungere igjen.
Men jeg vet ikke om jeg tør å kople lys i lysbryteren da. hehe
Men altså nå er koplingen slik at det funker og at det er lovlig.
Så skal jeg kople kurve/tåkelys.
Dette blir vel værre?
Noen tips til hvordan kople kurve/tåkelys på samme bilen?
Tips taes i mot med takk...
Jeg hørte med flere personer som skal kunne litt elektro.
Da kom jeg fram til at relekoplingen ble slik:
30 Direktestrøm med sikring.
87 ut til hjelpefjernlysene.
85 styrestrøm fra minussiden til fjernlysene, altså jorde relèet via de orginale fjernlysene.
86 måtte jo da være pluss, så jeg fikk beskjed om å kople disse på tenningsbryteren/tenningslåsen.
Måtte også kople inn dioder da bilen veksler på om det skal gå pluss eller om den skal jorde ledningen i tenningslåsen.
Jeg fikk beskjed om å ha en bryter med lys inni bilen, jeg koplet slik at alt fungerte, men så kom en annen kar og byttet om på to av ledningen i bryteren.
Da tok det fyr i ledningsnettet.
Nå har jeg da skiftet ut ledningene, og fått lysene til å fungere igjen.
Men jeg vet ikke om jeg tør å kople lys i lysbryteren da. hehe
Men altså nå er koplingen slik at det funker og at det er lovlig.
Så skal jeg kople kurve/tåkelys.
Dette blir vel værre?
Noen tips til hvordan kople kurve/tåkelys på samme bilen?
Tips taes i mot med takk...
Moderator: Raptor
Tid til å lage siden: 0.275 sekunder