×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

EL-problem i *94 Opel Omega 25TD (Problem løst)

Mer
15 år 5 måneder dager siden #2026 av ZukiJack
Da har jeg funnet ut av hva disse ledningene i kontakten går til.

Det er ledningsnettet til motorstyringen, og blandt de er da også ledningene for oljetrykkslampe, ladelampe, turteller, check engine-lampe og temp-måler osv...
Siden disse nevnte tingene jo ligger inn under \"instrumentpanelet\" som også er en del av kretsen hvor sikringen ryker, er det da mest sansynlig at en, eller flere av disse ledningene har blitt skadet og kortsluttet mot gods og medført at hele ledningspakka og denne kontakten har tatt fyr.
Det var litt grisete av olje rundt der så det kan nok også være en av grunnene til at dette har klart å ta fyr før sikringen har gått igjen.

Oljesvetting på motor og motorrom er jo vellkjent at ikke er bra brannsikkerhetsmessig, men med så mye deksler og tettpakkede motorrom som det er på mange biler, er det ofte veldig vanskelig å oppdage og komme til for å få det rent nok.

Oljesøl på ledninger i seg selv kan gjøre så plastisolasjonen på ledninger blir skadet og event. sprø slik at det sprekker opp eller mykner slik at det blir mindre solid mot gnisninger.


Den ødelagte kontakten var ikke mulig å kjøpe ny separat.
Måtte i såfall kjøpe komplett ledningsnettet fra denne kontakten og ut rundt på motoren....noe som vill koste flere tusen.

I steden reiser jeg på en bilopphugger og klipper av denne kontakten på en bil og skjøter den inn med lodde-koblinger.<br><br>Endret av ZukiJack, den 30/09/2008 18:50
Mer
15 år 5 måneder dager siden #2059 av ZukiJack
Endelig fått tak i en ny kontakt på høgger'n.

Men har nå fått et lite problem som jeg må finne ut av.
Da jeg klippet av det som var brent, var alt smeltet sammen og en del var brent av, så det var ikke mulig å skille ledningene og sortere plasseringene.

Når jeg nå skal koble sammen oppdaget jeg at to av ledningene er like (Brun/Blå) og to andre er like (Svart)

Må finne ut om de går til to forskjellige ting til tross for like ledninger eller om disse kan forveksles uten problem.

Nye pluggen klar for tilkobling.
Moderator: Raptor
Tid til å lage siden: 0.111 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.