×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Mitsubishi Galant 83 - ingen strøm

Mer
15 år 7 måneder dager siden #1970 av thebbear
Hei.
Har en Mitsubishi Galant 1983 som har gått 310 000.
fredagen hadde jeg kjørt en liten tur til en kompis. jeg satte bilen ifra meg i ca 1 time. da jeg kom tilbake og skulle starte den, så var den helt død.

jeg åpnet pansre og sjekket kabler, men alt virket i orden. jeg tok av handbremsen, fikk litt fart og prøvde å trillstarte. da hostet bare bilen og ville ikke. jeg satte den bare intill veikanten til lørdags morgen.

tidlig på lørdagen gikk jeg ned til bilen og da møtte jeg en kjenning ifra bygda. han tok hans bil og prøvde å gi meg startstrøm. det ble ingen forandring. senere kom en annen kjenning ifra bygda som er elektriker. han testet batteriet og kablene, men batteriet målte 12,5 volt, så der var det strøm.

jeg ringte min onkel senere og fikk han til å taue bilen hjem til meg. da sjekket vi alle sikringer, men de var like hele.
vi målte kontakten inne i bilen der en stor sikring står, og dit kom det ingen spenning.

idag, Søndag, har jeg byttet sikringer, pusset kontaktene og polene på batteriet, vært under bilen og sett på alle kablene.
jeg finner ingen (synlig) feil.

jeg har ringt en bilmekaniker, men han visste desverre ikke hva jeg skulle prøve for å få liv i den gamle bilen.
siste tips han ga meg, det var å sjekke om det kom strøm til startmotoren.
jeg er ikke særlig teknisk anlagt innenfor biler og motor, så jeg aner ikke hvordan man måler spenning på den.

er det noen andre ting jeg kan prøve for å i alle fall utelukke ting som kan være feil med?

Mvh. Bjørn
Mer
15 år 6 måneder dager siden #2003 av ZukiJack
Hallo...

For å sjekke spenning på starteren må du komme deg inn til bakkant av starteren. Der går det inn to ledninger.

En tykk og en tynnere ledning.
Den tykke ledningen er den som gir strøm til å drive startermotoren rundt.
Den tynne er den som gir strøm inn til starter-relè da du vrir om tenningsnøkkelen.

Den tykke ledningen har konstant strøm da tenningen står på.
Mål om det er strøm på den ved påslått tenning.

Den tynne ledningen må måles mens noen vrir om tenningsnøkkelen helt over til start-posisjon.

Har du prøvd å taue i gang bilen?
Ikke sikkert at en liten puff er nok til å få start på den.

Du sier den hustet litt da du prøvde å dytte den i gang.
Da tyder det jo på at det i allefall er litt spenning til coilen og tenningsopplegget.
Moderator: Raptor
Tid til å lage siden: 0.079 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.