×

Merknad

Forumet er kun i lesemodus

Feil på kjørelys bak Toyota LC90

Mer
16 år 4 uker dager siden #1402 av Lc90
Hei!
Går det an å spørre veldig dumt her? Høyre kjørelys bak er fullstendig dødt. Skiftet i dag hele infatningen for alle høyre lys bak som inneholder bremselys - kjørelys og blinklys. Bremselys og blinklys fungerer, men ikke kjørelyset? Er dette en stor sak å søke seg fram for verkstedet? I og med at de andre to lys på samme \"lysboks\" virker - ligger feilen i hovedkontakten for hele lysinnfatningen? Eller kan den ligge overalt i systemet...

mvh
Lc90<br><br>Endret av Lc90, den 28/03/2008 20:21
Mer
16 år 4 uker dager siden #1403 av Raptor
NB: Ingen spørsmål er for dumme - iallflall ikke for meg!
Det enkleste du selv kan gjøre er å kjøpe en prøvelampe (12volt) på en bilutstyrsbutikk og klipse den ene løse ledningen til jord/karosseri og sette spissen i der pæra for kjørelys er. Nix lys i prøvelampa så tar du kontakten til innfatningen. Slik fortsetter du. Det kan være dårlig jording etc. Nyere biler i dag har plastinfatninger og jordingen kommer i egen kabel. Du må også sjekke evt. sikringer for den siden du mangler lys.
sjekk som sagt sikringer og ikke minst pære. Kommer du ikke noe vei her så er nok verkested det eneste plassen som kan hjelpe deg. Dyrt? Hmm...spørs hva det er.

Lykke til..og få gjerne høre utfallet..

Hilsen
Raptor/moderator

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Mer
16 år 4 uker dager siden #1405 av Lc90
Hei! -og mange takk for respons! Ja, det ligger på dette nivået - jeg skal sjekke sikringer(trodde kanskje ikke at det var mulig kjørelys på en side bak gikke på egen sikring), -og kanskje få tak på en prøvelampe i morgen. Pærer har jeg skiftet to ganger nå, og tror derfor at den medisinen er utprøvd. Når dette kjørelyset er dødt er samme kjørelys på båthengeren lik dødt også, samtidig som blink og bremslys virker der også. Skal prøve litt før jeg atter en gang lar meg blø på verkstedene...

mvh Lc90<br><br>Endret av Lc90, den 28/03/2008 21:14
Mer
16 år 3 uker dager siden #1406 av Raptor
Ja er det ikke lys i hengerkontakten/hengeren så er det enten ledningsfeil/brudd eller sikringer. Tenker jeg høyt så kan det også være releet. Men alt fra ledningsbrudd, jordingsfeil, rele som fusker. Finner du releet så kan du begynne med det. Ofte er de bortgjemte de også. Sikringsenheten/holderen skal ha strøm når tenning/bryter er på. (står ofte som: taillight, rear light, tail lamp e.l.) Det kan være vanskelig for ledninger er buntet og lagt mange ggr. på bortgjemte plasser i biler. I gamle dager var dørkfiltmattene delt. I dag er de ofte i ett stykke. Skal en følge en bunt må som regel ett sete ut foran og sittedelen på setet bak ut. Det kan da være en hel jobb og få pent tilbakelagt om en må ha deler av dette brettet tilside for å feilsøke
Får håpe at du ikke trenger det. Tror nok det er noe enklere.

mvh
Raptor/moderator<br><br>Endret av Raptor, den 28/03/2008 21:37

Jobber med fly/aviation/displaypilot men bil er ingen unntak..
Mer
16 år 3 uker dager siden #1407 av Lc90
Raptor skrev:

Tror nok det er noe enklere.

mvh
Raptor/moderator&lt;br&gt;&lt;br&gt;Endret av Raptor, den 28/03/2008 21:37


Takk igjen! Ja, jeg håper det. Skal gjøre et forsøk, så får vi se.
mvh
Mer
16 år 2 uker dager siden #1436 av Lc90
Hei igjen,
Ja, da måtte jeg gi opp - fant ikke feilen selv. Toyota fikset det svært raskt...Problemet var faktisk kjent - ledningen fra baklys til hengerkontakten var gått i oppløsning. Denne ble helt skiftet og koblet sammen. Pris 1500,-. Synes at det var greit nok allikevel jeg. Takk for hjelpa!
mvh
Moderator: Raptor
Tid til å lage siden: 0.110 sekunder

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.