Luften som motoren trenger i forbrenningsprosessen kommer frem til
innsugningsventilen gjennom innsugsmanifolden. Innsprøytingssystemene som er
vanlig å bruke på bensinmotorer, sprøyter drivstoffet inn i
innsugningsmanifolden rett foran innsugningsventilen. Det stilles motstridende
krav til lengden på en innsugingsmanifold i motorens ulike driftstilstander for
at luften hele tiden skal suges raskest mulig inn i sylinderen og gi best mulig
fyllingsgrad uansett motorturtall. Når turtallet er lavt, skal dreiemomentet
være så høyt som mulig. Det oppnås best med en lang innsugingsmanifold. Når
turtallet er høyt, må innsugsmanifolden være kort for at motoren skal yte
maksimal effekt. Den variable innsugsmanifolden har elektronisk styrte spjeld
som gjør at den tilfredsstiller begge kravene. Det vil si at luften går en
lengre strekning gjennom manifolden ved lave turtall og en kortere strekning ved
høye turtall.
Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.