Turboladere er det mest vanlige overladesystemet i bilmotorer. Turboladeren komprimerer luften som kreves for forbrenningen, slik at motorens luftgjennomstrømming øker. På den måten får motoren høyere effekt, dreiemoment og virkningsgrad enn sugemotorer med samme slagvolum.

Turboladeren utnytter energien i avgassen. Den består av to turbiner. Turbinhjulet ligger i avgasstrømmen og driver kompressorhjulet via en aksel. Det gjør at luften komprimeres til den når overtrykk. Luften som blir oppvarmet av komprimeringen avkjøles vanligvis av en ladeluftkjøler og føres deretter inn i forbrenningskammeret. Kjølig luft har mindre volum enn varm luft, noe som gjør at det kommer mer oksygen inn til forbrenningen i forbrenningskammeret.

Nyhetsbrev



Motta HTML?

Joomla Extensions powered by Joobi

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Fartsbøter

Fartsbøter

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.