Turboladeren utnytter energien i avgassen. Den består av to turbiner. Turbinhjulet ligger i avgasstrømmen og driver kompressorhjulet via en aksel. Det gjør at luften komprimeres til den når overtrykk. Luften som blir oppvarmet av komprimeringen avkjøles vanligvis av en ladeluftkjøler og føres deretter inn i forbrenningskammeret. Kjølig luft har mindre volum enn varm luft, noe som gjør at det kommer mer oksygen inn til forbrenningen i forbrenningskammeret.
Bilteknikk
Turbolader
Turboladeren utnytter energien i avgassen. Den består av to turbiner. Turbinhjulet ligger i avgasstrømmen og driver kompressorhjulet via en aksel. Det gjør at luften komprimeres til den når overtrykk. Luften som blir oppvarmet av komprimeringen avkjøles vanligvis av en ladeluftkjøler og føres deretter inn i forbrenningskammeret. Kjølig luft har mindre volum enn varm luft, noe som gjør at det kommer mer oksygen inn til forbrenningen i forbrenningskammeret.