At en fast rattstamme kan være farlig for føreren, har man vært klar over lenge. Helt siden 1960-tallet har ulike konstruksjoner blitt brukt for å redusere risikoen for skader. I dag har for eksempel rattstammene et ledd som gjør at de gir etter ved et sammenstøt. Nyere sikkerhetsrattstammer absorberer energien i kollisjonen. Etter at kollisjonsputene kom, har rattstammen fått en mer kompleks funksjon. Den skal utfylle beskyttelsen som sikkerhetsbeltet og kollisjonsputen gir. Sikkerhetsrattstammen har komponenter som skyves sammen som et teleskop ved et sammenstøt, slik at rattet ikke trenger lenger inn i kupeen. Teleskopstang og ekstra ledd sørger for at rattet frigjøres fra deformeringen av torpedoveggen. Dette reduserer faren for at føreren blir skadet. Rattet og kollisjonsputen holder en definert stilling i forhold til føreren ved sammenstøt som ikke overstiger en viss grense. En integrert forskyvingsmekanisme med demperfunksjon reduserer belastingen på hodet og overkroppen så langt det er teknisk mulig. Disse komponentene er et godt supplement til beltekraftbegrenserne.

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.