På dette hjulopphenget består hjulføringen av et tverrstag under midten av hjulet (stort sett triangelstag), fjærbein og styrestag. Forbindelsen mellom tverrstaget og hjelperammen er to gummi-metall-lagre. Gummilagrenes plassering er justert mot midten av hjulet, noe som sammen med en tilpasning av hjulopphenget sørger for optimal smidighet, trafikksikkerhet og komfort, uten gjensidig påvirkning.
Under kjøring sørger denne akselkonstruksjonen for høy komfort og god trafikksikkerhet. Fordelene med McPherson-hjuloppheng er lav uavfjæret vekt, bred støtte for hjulene, mindre kraftpåvirkning og mer kompakt konstruksjon. Konstruksjonen, som er oppkalt etter oppfinneren, ble kontinuerlig videreutviklet over et tiår, og er i dag standardkonstruksjon i en rekke personbiler til og med mellomklassen.

Se også: McPherson-fjærbein, bakaksel med doble bærearmer, Multilink-bakaksel, trapesbakaksel, compound-bakaksel, MultiLink-foraksel

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.