På tide å sjekke batteriet etter den kalde vinteren

Etter en av de kaldeste vintrene i manns minne, er det atter igjen på tide å dra frem campingvogna nå som våren er i anmarsj. Ikke minst bør man sjekke batteriet før det tas i bruk for å slippe uønskede hendelser i sommerferien. Det første man bør gjøre for å kontrollere at batteriet er i god stand, er å se etter synlige skader. Dersom batteriet for eksempel har veltet kan syre ha lekket ut eller polene kan ha oksidert når det har stått over lengre tid. Om batteriet har stått utladet i kulda kan plastdekselet sprekke og i verste fall er batteriet frosset i stykker.

 

Om alt ser bra ut, er neste skritt før montering å sjekke om batteriet er fulladet. En måte å gjøre dette på er å bruke en såkalt batteritester som raskt gir deg beskjed om batteriet er fulladet eller ikke, og om eventuelt det er på tide å bytte til et nytt.

Dersom testen viser at man må lade batteriet, kan man vanligvis gjøre dette uten problemer. Det kan dog være en risiko om batteriet har vært utladet lenge, at det kan få skader gjennom sulfatering, forklarer Christer Svensson, Senior Product Manager Exide Nordic, som produserer både Sønnak- og Exidebatterier.

Alle batterier som har overlevd vinteren har godt av litt ekstra omtanke før det tas i bruk til en ny sesong. Noen gode råd for å forlenge batteriets levetid er å rengjøre batteriet og smøre inn polene for å beskytte det mot oksidering. I tillegg kan man, dersom batteriet kan åpnes, sjekke væskenivået og eventuelt fylle på med destillert vann dersom det er behov for dette. Sist, men ikke minst, anbefales det å lade batteriet før det settes tilbake i campingvogna.

Det lønner seg alltdi å bruke litt ekstra tid på vedlikehold og behandling av batteriene slik at de holder lenger. Når du har ferie vil du jo helst nyte den og ikke fikle med et batteri som ikke fungerer som det skal, sier Christer Svensson, Senior Product Manager Exide Nordic.

Slik får du batteriet i campingvogna til å vare lenger:

  • Kople batteriet fra alle elektriske system før vinteren slik at strøm fra for eksempel klokker og alarmer ikke lader ut batteriet.

  • Selv om batteriet er koplet av, vil det allikevel sakte, men sikkert lades ut gjennom såkalt selvutladning. Kontroller derfor spenningen på batteriet med jevne mellomrom. Dersom spenningen faller under 12,4 V, må batteriet lades..

  • Når du lader batteriet, velg en lader som er tilpasset det aktuelle batteriet.

  • Et batteri trives best uten for store temperatursvinginger. Oppbevar derfor batteriet svalt ettersom selvutladningen halveres for hver 10 grad som temperaturen synker.

  • Hold batteriet rent og tørt ettersom fukt og smuss kan lede til krypstrøm og bidra til en raskere selvutladning.

Kilde:  Exide Technologies

Legg til kommentar

Sikkerhetskode
Vis ny kode

Populært

Omregistreringsavgift

Omregistreringsavgift

Alt om Trimming

Bilinform.no bruker cookies til statistikk, gjenkjenning mm.